martin pavel,

*1988, visual artist
prague, czech republic
http://martinpavel.cz

50 mm of bresson- "Návrat do modré Laguny"

Toto video, které jsem vytvořil 16. května má asi nejvíc kladných ohlasů. Já ho řadím mezi moje nejoblíbenější, vlastně asi nejoblíbenější. Kdybych si měl vzít jedno svoje video na opuštěný ostrov, tak by to bylo tohle. Napíšu Vám tedy k němu něco víc...
"Henri Cartier-Bresson (1908-2004) byl fotograf. Používal výhradně fotoaparát Leica, formát 35 mm s objektivem 50 mm. To, že fotí, chtěl mnohokrát skrýt a aby na sebe příliš neupozorňoval, přelepil si lesklé části na těle fotoaparátu černými páskami. Nikdy nefotografoval s bleskem, tvrdil, že je to stejné jako přijít na koncert s pistolí v ruce. Fotil především na černo-bílý materiál. Věřil v utváření fotografie ve fotoaparátu a ne ve fotokomoře. Bressonova nejznámější fotografie se jmenuje Muž, který skáče přes kaluži."

Okolnosti vzniku
Proč název 50 mm of Bresson? Video bylo natáčeno digitální zrcadlovkou, objektivem 50mm na čip o velikosti 35mm. Natáčel jsem jen tak z nudy, vůbec jsem nemyslel na to, že by z toho něco mělo být. Natáčel jsem v blízkosti svého bývalého bydliště. Ten člověk v pravé půlce videa je můj spolužák z gymnázia. Jeden z mála, který vnímá víc než ostatní. Ocitnul jsem se u něj náhodou. Ten kdo hraje na kytaru a krade vajíčko velikonočnímu zajíčkovi je taky můj spolužák. Starý foťák, který se tam objevuje jsem našel na jeho poličce. Hudbu kterou jsme tam poslouchali a do které kamarád "Clap your hands, just two minutes" je Kid Loco: http://kidloco.com Video v pravé půlce, jak hraju fotbal vzniklo tentýž den večer. Na mých kalhotách a na košili si můžete všimnout skvrn od vína. Lidi se kterými hraju fotbal jsou moji spolužáci z gymplu. Za dobu kdy jsem byl na hřišti (cca 5minut) jsem nedal jediný gól, naopak jsme jich díky mně pár dostali. Při natáčení fotbalu byl použit mnou vlastnoručně sestavený Flying Steadicam Merlin Type, ještě jeho 1. nedokonalá verze. Po celou dobu tvorby jsem byl v lihu. Zvukové stopy jsou časově přehozené, ale jinak s nimi nebylo nijak manipulováno. Jinak další vodítka můžete najít v mém životopisu, kterým jsem zakončil předchozí blog: http://studioprague.blogspot.com

V té době jsem natáčet teprve začínal (cca 2 měsíce) a řešil jsem vztah fotografie- video, protože jsem předtím pouze fotil. K čemu jsem za tu dobu co se věnuju videu došel asi nenapíšu najednou. Navazuji tak na článek koncept http://studioprague.blogspot.com/2009/10/koncept.html, který jsem publikoval už dříve. Tady je pár mých dalších poznatků:

Respektovat medium! Digitální fotoaparáty mají svůj firmware, který pozmění fotku. Pokud fotku ještě upravíme ve Photoshopu, tak z toho vznikne hnus. Nejlepší je mít vlastní nastavení ve foťáku, tím pádem si zachováme vlastní styl (protože ve Photoshopu či v After Effects uděláme úpravy pokažde jiné). Na digitální fotografii je vždy poznat, když byla softwarově v postprocesu upravená.
Kdo došel v digitální fotografii někam dál, tak ovlivňuje podání obrazu v jemných nuancích- například pomocí vyvážení bílé. Digitální video je nejobjektivnější a nejpřesnější záznam reality, umí zachytit to co jiné formy neumí. Je k pláči nebo k smíchu, když fotografové fotí nebo točí do Rawu a ve Photoshopu je přemalovávají na obrazy, které ve výsledku nejsou ani fotka, ani obraz, ani grafika- prostě nic...

"Nemám rád fotograf vole, nemám rád fotoaparát, protože nikdy nevím jak se..."
Nejlepší výhoda je, že nikdo neví o tom, že by foťák mohl natáčet (fotit několik snímků za sebou) když ho mám kolem krku a nemám ruku na spoušti.

Pokud byste měli nějaké otázky, tak rád zodpovím v komentářích...

Jinak mám teď v plánu tento projekt:
Přestanu teď točit, mám spoustu nezveřejněného materiálu, který mám v nasledujícím plánu zpracovat.
Bude to interaktivní video, počítačová hra. Hra mého života, hra mého aktuálního poznání. Asi před měsícem jsem byl na místě, kde jsem strávil období od desíti do osmnácti let. Prošel jsem si s mým kamarádem celou tu oblast, kde máme svoje vzpomínky. Měl jsem celou dobu na speciálním stativu proti sobě namířenou kameru na můj obličej.
Jak v youtube videích můžete klikat na odkazy a tím se dostanete do dalšího videa...
Google street view, to bude mapa, prostředí té video-hry. Videoobraz bude rozdělen na 4 části.: 1. nalevo nahoře bude ten záznam z procházky s mým kamarádem. V 2. části bude záznam z Google maps streetview, který bude korespondovat se současnou polohou kde jsme se zrovna nacházeli při tom natáčení s mým kamarádem. 3. část bude nalevo dole a to bude Google mapa klasická. 4.část budou objekty které cestou posbíráte a v této části se budou promítat jiná nezveřejněná videa z mé minulosti, záznamy telefonních hovorů, fotky, apod. Celá hra nebude veřejná. Bude přístupná pouze vybraným lidem, kterým dám odkaz. Celý koncept je teprve v náčrtu, bude se rozvíjet a měnit až to začnu tvořit. Do měsíce bude hotová. Ale jediný už vím jasně co tam bude, co tam musím dát, musím tam dát naději.

PS
pár STOPek na závěr: STOP poetickému znázorňování reality! STOP stylu, který nevychází z obsahu a nahrazuje ho! STOP konceptuálnímu tvoření, ať žije život!
-----------------------
Praha 23. 12. 2009

No comments:

Post a Comment

The wasp factory

V příštím videu z Vosí továrny mám

končím s alkoholem a s cigaretama, jak dlouho to vydržím?

donate me

followers